Av Lene Dalgård
Bilde: Felles utprøving og idémyldring med utgangspunkt i plastrør.
— Dette med søndagsåpent hver fjerde søndag er en felles satsning på huset som hadde oppstart i september i år, forteller Anna Berthelsen.
Jeg møter henne sammen med Hans Bentsen, Ingunn Fjelde Sandvikmoen og Friederike Arntsen over en kopp kaffe i Ingunns hyggelige verksted. På disse søndagene vil Katrine Liene holde kafé og servere muffins og skillingsboller, kaffe/te, saft og annet godt.
— Og noen ganger vil vi tilby ulike workshops, skyter Ingunn.
— Tanken er at det skal være uhøytidelig og en lav terskel for å komme innom. Kanskje kan et besøk hos oss være en ekstra spiss på spaserturen rundt på Odderøya? Kommer du innom, kan du drikke kaffe og slå av en uforpliktende prat med utøverne eller bare se på arbeidet som gjøres, forklarer Anna.
— Det vil også være salgsutstilling av både kunst, kunsthåndverk og designprodukter, føyer Friederike til.
— Vi vil prøve å få til en synergieffekt ut fra arbeidsfellesskapet vårt. Ved å få inn en fast åpningstid kan vi etablere et konsept, sier Anna mens Hans nikker bekreftende.
Bilde: Felles arbeid på noe som skal bli en installasjon i forbindelse med Odderøya Open.
Hans Bentsen er veteranen, den som har vært lengst på bygget. Han jobber med maleri og grafiske teknikker og har en presse hvor det kan lages grafiske trykk i opp til 70 cm bredde. Hans holder verkstedet åpent når han er der, og det er nesten hver dag.
— Bare kom og bank på, sier han. Hos meg kan du komme og lage ditt eget dyptrykk for en svært rimelig penge.
Når jeg gir uttrykk for at dette er et fantastisk tilbud, forklarer Hans at han ser på det å lage et trykk sammen som en måte å samtale på, og at det er fint å vite at en 10-åring kan gå hjem til bestemora og si at ”dette er et trykk jeg har laget på Odderøya!”.
— Det er belønning god nok for meg, sier han og legger til at beste kunnskapen får man gjennom egen erfaring.
Hans forteller at han også tar i mot privatelever på alle nivåer for opplæring og fordypning i grafisk trykk. Han jobber fortrinnsvis med etsing. Dette er en trykketeknikk hvor motivet risses i kobberplater og deretter etses linjene dypere ved hjelp av en syre.
— Jeg er generelt opptatt av å avmystifisere kunstbegrepet, forklarer Hans, og fortsetter; — Er kunst noe annet enn håndverk pluss personlig uttrykk? En ”kunstner” kan være alt mulig. Betegnelser som maler, tegner, skulptør og grafiker sier mye mer og er nærmere folks erfaringsverden, mener han. Tematisk jobber Hans selv mye med figurativt, fabulerende landskap. Motivvalget springer nok ut av en interesse og bevissthet om natur og miljø, sier han.
Under Odderøya Open vil Hans ha salgsutstilling av grafiske trykk.
Bilde: Hans Bentsen "Kulen"
Friederike Arntsen har vært på bygg 143 siden i sommer og er nyeste tilskudd i fellesskapet. Hun er billedkunster og hennes foretrukne medium er akryl, fototransfer og mixed media collage. Ofte tar hun utgangspunkt i landskap og kyst, gjerne i et forenklet formspråk. Hun liker de enkle former, en viss ro, en stemning og en atmosfære som skaper assosiasjoner til et minne man har fra en god naturopplevelse. Hun innlemmer gjerne materialer som er knyttet til kystkultur og kystnæring som tar med seg noe robust og konkret inn i motivene. Friederike vil vise flere nye motiver på Odderøya Open og sier samtidig at hun opplever å være i starten av en ny fase når det gjelder motiv og tema. Hun hadde faktisk verksted her for 10 år siden, men flyttet sitt atelier til Flekkerøya, hvor hun bor. Her holdt hun til helt til verkstedet brant ned for to år siden. Friederike forteller at hun er glad for å være tilbake på Odderøya fordi hun har savnet et sted å jobbe. Samtidig fremhever hun gleden å være del av et skapende fellesskap.
Bilde: Friederike Arntsen
Bilde: Friederike Arntsen
Ingunn Fjelde Sandvikmoen er kunsthåndverker og produktdesigner og har holdt til i bygg 143 med sitt Tidistudio i nærmere 3 år. Jeg spør henne hva som har forandret seg siden samtalen vi hadde i portrettintervjuet den gangen? Ingunn forteller at hun har beholdt hovedfokus på inkluderende design og produksjonsopplevelse, men at hun har jobbet med utvikling av teknikker og metoder for å skape nye produkter. Tidistudio kolleksjonen har dermed blitt større og samtidig er kursvirksomheten utvidet. Hun har gått fra å tilby korte workshop der man lager enkle kopper til at deltakerne kan lage fat, krukker, lysholdere og lykter. Disse designproduktene er selvsagt også å få kjøpt i Ingunns studio. Akkurat nå er Ingunn opptatt med å undervise kunstfagstudenter ved Universitetet i Agder i keramikk og designprosesser. Men før jul vil hun igjen tilby alternative julebord i form av workshops på bygg 143.
— Da vil jo den enkelte faktisk få laget seg en julegave samtidig som man lærer noe nytt og har en hyggelig kveld i sammen, smiler hun.
Etter nyttår blir det nye kurs av lengre varighet for de som virkelig liker å jobbe i leire og ønsker seg en hel serie egenprodusert keramikk.
Bilde: Fatet Skup4 i slipt porselen og steingods
Bilde: Tidistudio workshop
Bygg 143 hadde ikke vært det samme uten Anna Berthelsen som har hatt tilhold her i mange år. Hun har lang erfaring som primus motor i ulike kunstprosjekter og har det siste året også jobbet som gjestelærer ved Universitetet i Agder. Hun forteller at hun under Odderøya Open kommer til å ha fokus på å vise frem noen nye trykk. Blant disse er maritime digitaltrykk i mindre størrelser, metalliske dyptrykk som utgår i fra sirkelen og monoprint i store størrelser. Monoprintene er basert på et tema om fellesskap og relasjoner som er hentet fra et prosjekt Anna har hatt sammen med barn og personale ved Borkedalen skole i Lillesand. Anna forteller at hun samtidig med at dette prosjektet foregikk opplevde en sorg da hun mistet sin svigermor. Temaet ble derfor ekstra sterkt for henne og førte til at hun brakte temaet relasjoner og usynlige bånd inn i egne prosjekter.
— Trykkene er gjort på store aluminiumsplater og har fokus på linjer og abstrakte former, forteller hun. — Det var veldig fascinerende å jobbe i metall med så store formater og jeg har blant annet brukt grovt sandpapir til å skape linjer i metallet før trykk. Jeg forteller gjerne mer om både idé og teknikker til de som møter meg i verkstedet, avslutter Anna.
Bilde: Dyptrykk og monoprint fra Anna Berthelsen.
De andre på huset var ikke tilstede under intervjuet, men de vil være på plass under Odderøya Open første helgen i november. Tine Nygård som har lang fartstid på bygget, har mange nye tekstile, tegninger i stort format som er verd et besøk. Disse har vært med på utstilling i Danmark denne sommeren. I tillegg har Tine i år debutert med verk i samme teknikk på Sørlandsutstillingen. Ane Tollerød Fosse holder til i overetasjen på bygget. Hun er illustratør og har stor suksess med sitt nye nettsted tails.no hvor hun selger illustrasjoner i form av plakater og kort. Disse arbeidene og originalverk vil det være mulig å både se og kjøpe under Odderøya Open. Cecilie Høgås er designer og illustratør og har vært på bygget i to år. Hennes små, finurlige keramikkfigurer er gjerne kombinert med kjente gjenstander på en måte som gir form av noe poetisk, fabulerende og humoristisk. I tillegg illustrerer hun kort og plakater.
Bilde: Tine Nygård "Tines Jente".
Bilde: Ane Tollerød Fosse "Elefanten og boblene".
Bilde: Ane Tollerød Fosse
Bilde: Cecilie Høgås keramikkfigurer.
Bilde: Cecilie Høgås småengler.
Da gjenstår det bare å ønske alle besøkende hjertelig hjertelig velkommen til bygg 143 - den gamle offisersmessa på toppen av Odderøya. Opplevelsene som venter er verd et besøk – bonusen er en flott trimtur til toppen – eller omvendt!