- Først spør vi litt om bakgrunn og utdannelse?
- Jeg er født og oppvokst i Oslo, og jeg har tegnet og kreert helt fra starten.
Jeg gikk noen år på Asker Kunstskole for å finne ut hva slags kunstner jeg skulle bli når jeg ble stor. Her prøvde jeg mange forskjellige teknikker og uttrykk, og lekte mye. En fantastisk tid. Så fant jeg glass, og visste med en gang at dette var mitt materiale - hvor mine ideer best kunne komme til uttrykk. Så ble det glasskolen i Kosta Boda i Sverige, og så jobbet jeg sammen med min daværende mann glasskunstner Kai Hoffstad i Stavern. Siden 1997 har jeg drevet mitt eget studio i Oslo, og i 2011 flyttet jeg hele studioet til Odderøya.
Camilla Prytz som ung glassblåser i 1994. Foto:www.camillaprytz.no
- Kan du si noe om hvordan du arbeider?
- Jeg begynte med glassblåsing først, på 90-tallet var det veldig hot med fargerike munnblåste glass. Så gikk jeg over til å lage glassfat, serviser og utsmykninger, noe jeg holder på med fremdeles. På 2000-tallet begynte jeg å arbeide med smykker, i sølv og glass. Pr i dag har jeg flere forskjellige smykkeproduksjoner, alt av glass blir laget på Odderøya, men jeg har også produksjoner gående i Oslo, Trondheim og Bankok. Jeg selger kolleksjonene i de beste kunstgalleriene, de beste gullsmedene og de kuleste klesbutikkene. Jeg har vært veldig enig med meg selv i 20 år om å kun jobbe med de beste, og si nei veldig ofte. Jeg tenker helhetlig og langsiktig, jeg lager tidløse, eksklusive ting som er litt rock’n roll. Jeg jobber med symboler, og at alt jeg lager skal ha en sterk identitet og betydning. Som kunstner må man sette ting inn i en større sammenheng og skape en kontekst. Et smykke er ikke bare en dings rundt halsen, det er en talisman eller lykkeamulett som skal bli en del av bæreren. Som skal gå i arv til oldebarna dine og bli finere med tiden.
Glassleveranse utenfor verkstedet i Odderøya 30. Foto:www.camillaprytz.no
Mitt arbeid er veldig variert, og består av både den skapende prosessen, og businessdelen. Jeg holder på fra morgen til kveld/natt, og har viet livet mitt til arbeidet. Det er mitt liv. All markedsføring og presse har jeg alltid gjort selv. I Oslo har jeg en superkvinne som hjelper meg med de daglige praktiske utsendinger til 60 butikker samt min egen nettbutikk. Jeg har også butikker i København og New York.
Fra separatutstilling på FineArt nå. Foto: www.camillaprytz.no
- Hvordan synes du det er å ha verksted på Odderøya? Og hva er din vurdering av miljøet her?
- Jeg har vært i Kristiansand hver sommer siden 2001, da kjøpte vi hytte på Herøya. Jeg har hatt lyst til å være her mer og mer, og lagde meg først et ministudio i bua på hytta med glassovn og alt. Jeg har vært så heldig å ha Galleri Bi-z som fast galleri i alle disse årene, og ble først kjent med kunstnermiljøet gjennom dem.
Da jeg fikk høre om Odderøya, ringte jeg kommunen med en gang og reiste på befaring. Jeg bestemte meg der og da for å leie et studio, og det er det beste valget jeg har gjort noensinne. Odderøya er helt unik, og jeg har ikke hørt om noe lignende sted i Norge, hvor det er så mange kreative mennesker på ett sted. Mitt inntrykk av Odderøya er at det har et stort spenn, noen liker å være med i grupperinger og noen vil være for seg selv. Dette må være helt frivillig. Jeg har møtt mange hyggelige og flinke mennesker her ute, og samarbeider med noen av dem. Jeg selv har litt mere ro når jeg jobber her, jeg får tenkt ut flere nye ting, og eksperimentert mer. Det er ikke så mange avbrytelser og distraksjoner som det er å ha studio midt på Frogner i Oslo. Jeg føler meg heldig og takknemlig som får lov til å leie studioet på Odderøya, og håper jeg kan være her i mange år.
Camilla Prytz trives med å ha arbeidsplass på Odderøya. Foto: Benjamin Krauss