Når følelser blir offentlige

Når følelser blir offentlige

Publisert: 17.06.2015 Høyt mellom tretoppene øverst på Odderøya, flagger Tine Nygård følelsene sine. Følelsene sine for vår offentlige delingskultur og bruken av grafiske følelsesikoner. Av Kine Fredheim

Når skjedde det egentlig? Når begynte vi å innbille oss at våre 964 “venner” på Facebook brydde seg om hvorvidt vi følte oss “bekymret for husmalingen” eller “overlykkelig over at gjærdeigen hevet ordentlig”?

 

De siste årene har tekst tatt over for tale i hverdagslig kommunikasjon. Vi chatter, tekster, oppdaterer statuser og mailer. Tekst har blitt den viktigste måten å formidle en avtale eller en mening. Og tekst kan ofte misforståes. Tonefall, kroppsspråk og tilleggsopplysninger faller bort. Og vi kompenserer med såkalte emoticons, eller grafiske følelser.

  • For å riktig illustrere hva vi mener, gir vi beskjed i dobbel betydning. Ord og bilder. Et enkelt ”takk”, etterfylles ofte med 3 – 4 smilefjes og gjerne noen klappende hender. Skal vi beskrive noe festlig, er ordet i seg selv ikke dekkende nok. Det tilføres ytterligere flere smil, sjampanjeflasker, boblende glass og tomler opp. For å vise vår kjærlighet og takknemmelighet, er det nesten blitt obligatorisk med noen hjerter i ulike varianter og farger, sier Tine Nygård.

 

  • Jeg har valgt de mest brukte ikonene og kombinert dem med gjenkjennelige sørlandsuttrykk. Kombinasjonen skal vise relasjonen mellom det verbale og det non-verbale. Og forhåpentligvis sette søkelys på det upersonlige ved de personlige ikonene, forteller Nygård. - Jeg tror vi kanskje stiller oss litt ukritiske til bruken av grafiske følelser.

 

Kan det hende det undergraver betydningen av “ekte” følelser ved å være så ukritiske til bruken av grafiske følelser?

 

Hun har det siste halve året jobbet med en installasjon høyt oppe i tretoppene over Odderøya. Mellom grantopper og bjørkestammer vaier trekantede, hvite flagg.

Nygård har valgt form og utførelse meget bevisst. Formen på flaggene er basert på gamle signalflagg. Slik som skip heiser ulike flagg for å signalisere

om bl a fare, sykdom, eller brann om bord.

 

  • Deres livsnødvendige budskap, er i denne installasjonen erstattet med vårt daglige private behov for å signalisere en følelse -offentlig, sier Nygård.

 

Nygråds innstallasjon tar sikte på å sette fokus på gapet mellom offentlige budskap og vårt privatliv. Med den økende kommunikasjonen via sosiale medier, tyr vi oftere og oftere til visuelle hjelpemidler for å sørge for at budskapet blir oppfattet korrekt. Nygård brukt de siste månedene på disse 12 seilene, som blei hengt opp i forbindelse med temaet «vind i seilene» for Odderøya

Open.

 

Hvor lenge seilene blir hengende, er Nygård usikker på. Men hvis du går tur på Odderøya, kan du jo legge turen opp trappa før den brå svingen og rundt bygg 143. Og kanskje gjør det deg litt mer bevisst på emosjonell kommunikasjon i fremtiden? God tur

 

Mvh Kine F